Denne bloggen er opprettet i forbindelse med et deltidsstudium ved Høyskolen i Bergen våren 2010.
Oppgaven går ut på å prøve ut fotoblogging ved å poste minimum 30 bilder over tid.
Fellesnevner for bildene vil være SNØ. Klikk på bildene for større versjoner.

5. februar 2010

Hvilken farge har egentlig snø?

Har tatt en del bilder av snø i det siste, men synes det kan være vanskelig å behandle dem etterpå. For hva er egentlig "riktig" farge på snø? Den er jo egentlig sjelden så hvit og uberørt som vi ofte tenker oss den. I jakten på en realistisk farge endte jeg opp med å leke meg litt. Og fant ut at "riktig" farge ikke alltid er mest spennende.

Slik så bildet ut ubehandlet:














Det synes jeg ikke gjenga motivet på en riktig måte i forhold til det jeg hadde sett når jeg tok det. Jeg ba derfor om Auto Levels i Photoshop i håp om å få en mer korrekt gjengivelse. Resultatet ble slik:














Det syntes jeg ble for hardt og grått. Forsøkte derfor å justere meg frem til en riktigere farge ved hjelp av Curves:















Nå ser det mer ut som det jeg tenkte på da jeg tok bildet: fine linjer i nysnø. Men det ble kanskje litt i hviteste laget? Jeg lekte meg derfor videre med kurver, uten å få til en hvit-variant jeg var mer fornøyd med. Men underveis i denne jakten oppdaget jeg at bildet kunne bli minst like interessant om jeg tillot meg å se bort fra hva som var realistisk.

For eksempel kunne det bli slik (og kanskje gi assosiasjoner om snø i måneskinn sent på kveld):














Eller slik (fra asken til ilden...):













Hva som er best er alltid opp til den enkelte seeren. Jeg ble uansett inspirert til å prøve meg på urealistiske gjengivelser litt oftere...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar