Hvilken farge har egentlig snø?

Har tatt en del bilder av snø i det siste, men synes det kan være vanskelig å behandle dem etterpå. For hva er egentlig "riktig" farge på snø? Den er jo egentlig sjelden så hvit og uberørt som vi ofte tenker oss den. I jakten på en realistisk farge endte jeg opp med å leke meg litt. Og fant ut at "riktig" farge ikke alltid er mest spennende.

Slik så bildet ut ubehandlet:














Det synes jeg ikke gjenga motivet på en riktig måte i forhold til det jeg hadde sett når jeg tok det. Jeg ba derfor om Auto Levels i Photoshop i håp om å få en mer korrekt gjengivelse. Resultatet ble slik:














Det syntes jeg ble for hardt og grått. Forsøkte derfor å justere meg frem til en riktigere farge ved hjelp av Curves:















Nå ser det mer ut som det jeg tenkte på da jeg tok bildet: fine linjer i nysnø. Men det ble kanskje litt i hviteste laget? Jeg lekte meg derfor videre med kurver, uten å få til en hvit-variant jeg var mer fornøyd med. Men underveis i denne jakten oppdaget jeg at bildet kunne bli minst like interessant om jeg tillot meg å se bort fra hva som var realistisk.

For eksempel kunne det bli slik (og kanskje gi assosiasjoner om snø i måneskinn sent på kveld):














Eller slik (fra asken til ilden...):













Hva som er best er alltid opp til den enkelte seeren. Jeg ble uansett inspirert til å prøve meg på urealistiske gjengivelser litt oftere...

Kommentarer

Populære innlegg